vivalaharaldsby.blogg.se

Vi är ett par från Österbotten som på sommaren 2013 bestämde oss för att flytta till Åland i behov av miljöombyte.. ett litet äventyr. Tanken var att vi skulle stanna 1 år, men det ser ut att bli på obestämd tid. För att ni där hemma skall ha en aning om hur våran vardag ser ut här på kobben så kommer det att finnas inlägg och bilder som ni kan kika på.

Ordning och reda

Publicerad 2014-09-30 14:28:11 i Allmänt,

Nå nu har vi åter landat i vardagen, jobbar på och man minns knappt att man haft semester ;)
I lördags fick vi va på kalas, Chanelle fyllde år och bjöd på tårta.

I övrigt har vi inte gjort något speciellt på vår lediga tid. Förkylningen hänger kvar för min del medan Krister fortfarande har klarat sej.
Igår kväll följde vi ivrigt med Ålands kocken på tv och nog var det ledsamt när han fick lämna MEN duktig är han! Det har vi många gånger fått bevis på. Ser fram emot februari och att få rådda i hans kök igen, spännande.
Idag har jag ordnat upp papper, ringt ärenden och fått ordning på den fronten och det känns alltid lika bra efteråt. Sedan även kvalitets(telefon) tid med syrran och sen också med en vän :)
Nu ska jag nog ta mej i kragen och gå ut på en promenad i solen så jag får ny energi och förhoppningsvis snart bli frisk.

"Blaxnäson" på besök :)

Publicerad 2014-09-26 14:51:45 i Allmänt,

Det var tydligen påfrestande att börja jobba igen. Deckade i migrän efter första dagen, så tacka vet jag panadol 1500mg och burana 600mg och sedan var det godnatt. Utvilad vaknade jag dagen efter och åkte till jobbet där jag under dagen blev förkyld mitt i allt. Farligt att återgå till jobb efter semestern.
Men efter jobbet åkte vi in till stan för att plocka upp en Blaxnäs brud. Vi åkte hem till oss och kurerade med ostbricka, vin och mycket skratt. Idag blev det en liten rundtur ut till Bomarsund Och sedan lunch i Smakbyn som åter levererade.

Efter ett besök på sjökvarteret var det sedan dags att vinka av henne vid vikingterminalen. Det var en snabb men trevlig visit med mycket skratt och prat :)
Nu ska jag ligga på soffan tills Krister kommer hem från jobbet. Mycket vila nu så förkylningen förhoppningsvis försvinner.

Höstmys på Brändö

Publicerad 2014-09-23 20:32:41 i Allmänt,

Igår,måndag, var det dags för Krister att återgå till verkligen så han fick börja jobba. Men jag hade turen att vara ledig 2 dagar till samtidigt som Nette så för oss blev det en liten resa till Brändö där hon har sitt smultronställe. Bonus sällskap var också 3 hundar :)

Det hade regnat och åskat något fruktansvärt hela natten och det bara fortsatte. Vi åkte över med färjan tidig förmiddag, det var första gången jag besökte Brändö.
Det blev en rundtur på ön och ett besök till butiken.
Resten av dagen gjorde vi precis ingenting. Regnet öste ner och vinden tilltog medan vi myste i värmen med tända ljus och god mat.

När vi vaknade idag blåste det fortfarande men himlen var klar blå.
Nette fixade och donade i nya stugan dom byggt på tomten medan jag skördade potatis och bara slappade i solen.

Vi åkte hem igen med färjan på eftermiddagen. Det här skärgårdslivet är verkligen avslappnande.
Vilket perfekt slut på semestern, trevligt sällskap och lugn och ro. Tack för det vännen!
Imorgon är det då dags att återgå till jobbet. Det tar lite emot men det är väl så det brukar kännas efter semestern. Börjar iallafall lugnt med sovmorgon, alltid en liten tröst :)

Årets skördefest

Publicerad 2014-09-23 19:52:27 i Allmänt,

Årets skördefest fick ett fantastiskt väder, sommar värme och strålande sol.
Trots att vi kvällen innan kommit hem från resan var det ju en självklarhet att vi skulle ut på byggden för en av årets höjdpunkt här på Åland.
Vi började i Bolstaholm där vi provade på deras goda hamburgare.

En kille var där och gjorde skulpturer av stubbar med hjälp av en motorsåg.

Vi köpte äpplen på marknaden och åkte sedan vidare till ÅCA. Där fick vi smakprover på nya ostar och korv. Vi provade också på deras nya glass, saltlakrits-apelsin.
Sedan fortsatte vi mot Lumparland och Haddnäs gård. Där fick vi träffa Harald.

Efter det åkte vi in till stan, sjökvarteret. Där således fisk och nybakat. Vi passade på och köpte nybakat bröd.
Vi avslutade dagen med pizza på Adlon sportbar för hungriga var vi fast vi ätit hela dagen. :)
På söndag förmiddag åkte vi in till stan för att träffa min kusin och hans familj som varit på ön över helgen. Vi fikade på stan och gick till lilla holmen och tittade på djuren.

På eftermiddagen hälsade vi på hos Tove och på kvällen var vi ut till Hulta en sväng. Den här semestern har vi knappt varit hemma alls.. Men vintern är lång, och då hinner vi vara hemma.

Dag 8

Publicerad 2014-09-23 13:15:42 i Allmänt,

Sista dagen. Vi tog med oss pick och pack och lämnade lägenheten..

(sådär ser skylten ut som fanns på alla hus där dom erbjöd husrum)
..och gick ner till närmaste stranden för att ligga där och gotta oss.

När solen gick ner sökte vi upp en restaurang.

Eftersom många italienare åker till Kroatien för semester fanns det också gott om färsk pasta av alla varianter, mums.

En liten gullig vän fick vi som sällskap under middagen.

Sent på kvällen tog vi färjan till Split..

och därifrån nattbussen till flygplatsen där vi tidigt på fredag morgonen började flygresan hemåt. Efter en mellanlandning i Köln/Bonn, kom vi till Arlanda tidigt på eftermiddagen. Vi tog arlanda express in till stan där vi förståss unnade oss våran gemensamma favorit rätt, sushi. :)

På kvällen hoppade vi på bussen till kappelskär och därifrån vidare med en fullastad Rosella över till Mariehamn. Det var den resan det, kort och koncist, alldeles alldeles underbar. Vi har njutit och hunnit uppleva massor. En riktig upptäcksfärd.

Dag 7

Publicerad 2014-09-23 12:38:08 i Allmänt,

Vi började dagen med kaffe på en trevlig uteservering intill strandpromenaden.

Vi tog sedan en taxibåt ut till en ö, Mlini, där vi stannade hela dagen för att sola och bada.

Det var fina vyer och många olika båtar som kryssade bland öarna.

Restaurangen på ön lockade med svalkande drinkar i hettan.

Vi åkte tillbaka till Hvar i god tid före mörkret la sig och gick senare ut på stan.

Denna kväll provade vi på deras lokala specialitet, en fiskgryta som var ljuvligt god!

Och så en efterrätt förståss.

Dag 6

Publicerad 2014-09-21 22:37:44 i Allmänt,

På morgonen gick vi ner på stan och sökte upp ett ställe där vi kunde hyra en scooter för att åka Hvar runt. Det tog oss hela dagen att köra alla små vägar men vi fick se många fina platser.

Vi besökte dom största städerna och körde sedan ut längs bergen till spetsen av ön.

Ute på spetsen tog vi matpaus. Pizza var något man hittade på varje gata.

Utsikten från bergen var fantastisk och vi passerade många lavendel odlingar.

Vi hann tillbaka till Hvar town innan det blev mörkt och tur var det för jag tyckte det var riktigt läskigt att köra uppe i bergen fast det var ljust.

När vi lämnat tillbaka scootern vid uthyrningen och skulle gå till lägenheten hittade vi sushi! :) Härligt att dom förstår sej på matkultur även ute på små öar.

Den kvällen blev det take away, solnedgång och terassen.

Dag 5

Publicerad 2014-09-21 21:49:21 i Allmänt,

Uppe med tuppen för att ta oss med färjan tillbaka till Split som var utgångspunkten och där alla möjligheter fanns för att ta sig ut till alla öarna i Dalmatien området.

Efter några timmar ute till havs kom vi fram till Stari grad. Vi hann knappt av färjan före vi hade fått flera erbjudanden på boenden i Hvar town. Vi nappade på ett erbjudande av en äldre dam som garanterade havsutsikt och fick dessutom skjuts dit för att se lägenheten före vi bestämde oss. Det var perfekt för oss så vi tackade ja.

Vi lämnade väskorna och gick ut på stan för att se oss omkring.

Vi blev båda helt förälskade i stan och bestämde oss för att lämna där resten av semestern.
Hungriga gick vi till en restaurang och njöt av utsikten.

Sedan utforskade vi resten av stan.

Vi gick tillbaka till lägenheten för att byta till badkläder och sedan ner till en strand nära oss för att bada i solnedgången.

Vägen dit var inte den lättaste..
Från vår terass fick vi se mer av solnedgången.

Dag 4

Publicerad 2014-09-21 20:46:49 i Allmänt,

Semesterns första sovmorgon. Vi kände att vi sett det mesta av ön Brac och var nöjda med att bara slappa och njuta så det blev en dag på stranden.

I Kroatien är det sällsynt med vanliga sandstränder, där är det mest sten, grus eller klipp stränder.

På kvällen gick vi och köpte biljetter till färjan och fixade inför morgondagens avfärd tillbaka till Split för att därifrån sedan resa vidare till en annan ö, men tog också en strandpromenad och middag på stan.

Dag 3

Publicerad 2014-09-20 23:07:23 i Allmänt,

Vi steg upp tidigt även denna dagen, man ville ju inte sova bort resan och det bästa var att vi alltid vaknade nyfikna och utan väckning.

Vi gick ut på stan för att söka upp en restaurang som serverade frukost men det visade sej bara ha kaffe.. det blev en vända till supermarket då istället.
Vi tog badkläder och det viktigaste med oss och gick ner till hamnen och hyrde vespa igen. Denna gång en 200cc, chauffören tyckte det gick för slött dagen innan men för mej som satt på var det alldeles lagom med tanke på väglaget som inte var det bästa på alla ställen och alla branta backor uppe i bergen. Vi tog en omväg till den berömda stranden Bol och passerade många vackra städer längs kusten. Väl framme i Bol var det helt klart värt ett besök.

Vi solade och badade hela dagen och körde sedan tillbaka till Supetar. Vi gick strandpromenaden där och funderade om vi skulle lämna en dag till eller åka vidare.

Efter att ha pratat med hyresvärden och fått veta att stora delar av fastlandet drabbats av översvämningar och att de rekommenderade oss att hållas på öarna så beslöt vi att lämna en extra natt. På kvällen gick vi ut på restaurang och åt en god middag.

Fortsättning följer troligtvis imorgon :)

Dag 2

Publicerad 2014-09-20 22:25:00 i Allmänt,

Denna tidiga morgon vaknade vi till ett soligt Split. Vi tog vårt pick och pack och vandrade ner till centrum. Vi gick "riva", strandpromenaden och dök in på ett café utanför palatsmuren som också är ett världsarv. Sedan utforskade vi palatset och gick på marknader. Efter att ha kollat väderprognosen tog vi beslutet att åka ut till ön Brac redan samma dag. Fastlandet kom att få mycket regn det närmaste dagarna och det såg bättre ut på öarna. Vi bokade färjan och åkte över redan tidigt på eftermiddagen. Vi kom iland i staden Supetar. Vi fick boende direkt, en liten takvåning i centrum. Inte så tokig utsikt för 2 backpackers.Vi lämnade våra väskor där och gick ner till hamnen för att hyra en vespa 125cc, att åka ut och utforska på . Vi körde på små små vägar för att vara så nära kusten som möjligt, så ibland blev det till och med att köra på stranden :) Vi stannade till vid små byar och sträckte på benen. Vi körde tillbaka till Supetar före det blev mörkt och kikade runt även där i staden. På kvällen gick vi ner till restaurangen nedanför oss. Det blev mulet på en gång och så kom regnet. Mysigt att sitta under tak då och äta en god middag.

Resan till Kroatien,Dag 1

Publicerad 2014-09-20 20:19:12 i Allmänt,

Ja då var vi åter hemma och välbehållna med många fina minnen och erfarenheter i bagaget. (Jag kommer att dela upp inläggen för var dag, vill inte riskera att texten försvinner som den brukar göra vid längre inlägg)
Vi har haft en riktigt lyckad backpacking resa trots att det började med att planet från tyskland, där vi mellan landade, var försenat. Men till Split kom vi vid midnatt och hittade tak över huvudet för natten vilket var nödvändigt för ute regnade det som om himlen var öppen. Det regnade och åskade hela natten. Det var mulet ännu på morgonen och såg ut att bli ostadigt resten av dagen.

Lägenheten vi bodde i över natten låg nära flygplatsen, därifrån var det ca.30 km in till Split och ca.4 km i motsatt riktning till staden Trogir. Mörka moln vilade över Split men en och annan ljusglimt över Trogir så vi tog våra ryggsäckar och gick i riktning på solen.

Det fanns odlingar av oliver, granatäpple, kivi och vindruvor överallt längs vägen.

När vi kom till Trogir började solen att skina.

Trogir var en mysig liten stad. Vi fikade och åt glass och vandrade på de trånga gatorna mellan husen i stadskärnan som Unesco utsett till världsarv.

Efter flera timmars turistande och vandrade kom regnet igen. Då hoppade vi på bussen som tog oss till Split. Vi började med att söka efter boende och det var inget problem att hitta så länge man inte förväntade sej ett lyxhotell. Vi knackade på hos en kvinna som hade en skylt där det stod "apartment". Hon hade fullt men hjälpte oss gladeligen att ringa och höra sej för hos hennes syster. Hon följde oss hem till systern som dessvärre också hade fullt men bjöd in oss i deras hem medan dom ringde och försökte hitta något ledigt boende. Dom bjöd på dricka och var mycket trevliga. Dom kunde inte engelska så vi försökte kommunicera så gott det gick. Mitt i allt kom en man som följde oss till en lägenhet som vi skulle få ha för oss själva. Vi hann bara in i lägenheten innan regnet började ösa ner igen.

Det var som en flod ute på gatan. Vi hade tänkt gå ut på restaurang men fick ta pizzerian som låg lite längre ner på gatan istället. Vi kunde inte tyda deras meny p.g.a.språket men vi bara valde 2 och hoppades på något ätbart, och det var det :)

Den äldre generationen och dom som inte jobbade inom turismen hade svårt med engelskan men försökte så gott det gick med kroppsspråk.Mycket gästvänliga och rara människor kom vi i kontakt med.

Tar semester

Publicerad 2014-09-10 13:11:12 i Allmänt,

Efter bil,båt,buss och tåg sitter vi här på Arlanda och väntar på flyget. Låter rörigt med alla färdmedel men det gick riktigt smidigt.

Bestämde just att ta semester från bloggandet också och bara umgås med min man och ha det gött. Så ha det bra ni med så återkommer jag om 9 dagar.
Bon voyage!

Österbotten levererade

Publicerad 2014-09-09 21:55:00 i Allmänt,

Första resan på semestern är redan förbi, det var riktigt roligt att vi hann hem en sväng även om det rör upp känslor och funderingar men det hör väl till. Jag fick ny frisyr och hann träffa familjen och några uppskattade möten med vänner över en kaffekopp ,lite ved arbete och villahäng med bland annat finaste Julia. Trötta kom vi hem igen idag på eftermiddagen. Vi hämtade sushi och åkte sedan hem för att börja packa inför nästa resa. Morris var glad att få komma in och mysa lite.Nu är vi klara för att åka iväg och upptäcka Kroatien, bara lite sömn nu så blir det toppen. Snälla Nette ska komma och köra oss till båten imorgon bitti, det här blir spännande.

Som jag har väntat!!

Publicerad 2014-09-05 22:47:41 i Allmänt,

Nu är den äntligen här, vår semester!! :) och nu har vi packat och gjort i ordning för i natt bär det av till Österbotten. Morris blir hemma men kommer att få tillsyn och bli ompysslad av Nette och Agneta så matte kan sova gott om nätterna.
Måste ju bara dela med mej av en hälsning jag fick av en kollega igår

Det råder inget tvivel om att vi trivs och har roligt i arbetsgruppen. Saknar dom redan. Men nu fullt fokus på att ladda batterierna och ha skoj :)

Den som väntar på något gott..

Publicerad 2014-09-03 21:38:29 i Allmänt,

Oj,har inte hunnit skriva något här nu igen. Det är mycket nu inför semestern. Jag har tvättat och fixat här hemma, för sen när man väl är hemma efter resorna finns det inget bättre än att komma hem till ett rent och städat hus.
Men lite trevligheter har jag också unnat mej. Igår var jag på lunch till Stallhagen med Nette, Alle och lilla charmören Frank. Värmen har återkommit så vi kunde sitta ute i solen och njuta. Det var skoj, mera sånt. På kvällen åkte vi in till stan till Tove och Christian för att leverera hans födelsedagspresent som Krister haft med sej från Korsnäs senast. Dom har för gulliga katter,hihi :)

Det blev sent, tiden går fort när man har roligt.
Idag har jag varit på en längre cykeltur igen. Det finns så många vägar att utforska. Idag bar det ner till hamnsundet. Passerade många smultronställen men kunde ju inte stanna och ta kort på alla.. bara några ;)

Det här är verkligen Åland i mina ögon.
När jag kom hem fick jag sällskap av Chanelle som kom och väntade på sin nästa buss för att slippa hem. Har också hunnit med en tur ut till Hulta ikväll för att printa ut våra biljetter inför kroatien resan. Har ju ingen printer här hemma.
Nu känns ögonlocken tunga, måste sova nu för att orka jobba 2 dagar till...snart snart ledigt! som jag har längtat!! Godnatt!