vivalaharaldsby.blogg.se

Vi är ett par från Österbotten som på sommaren 2013 bestämde oss för att flytta till Åland i behov av miljöombyte.. ett litet äventyr. Tanken var att vi skulle stanna 1 år, men det ser ut att bli på obestämd tid. För att ni där hemma skall ha en aning om hur våran vardag ser ut här på kobben så kommer det att finnas inlägg och bilder som ni kan kika på.

Några dagar för återhämtning

Publicerad 2016-07-26 10:43:29 i

Klockan är snart 12 på dagen och jag ligger fortfarande och vilar på soffan. Känner mej trött i kroppen efter två och en halv dag på jobb. Tacka vet jag stödstrompor och foglossnings bälte! P.g.a dem kan jag jobba i denna värme.  På kvällarna har vi också varit in till stan och strosat bland folk. Härligt med så mycke liv i stan. Vi har lyssnat på olika artister och träffat bekanta. Nu ska jag rycka upp mej och se vad det blir av denna dag. Ha de!

Höll ju på att glömma..

Publicerad 2016-07-22 08:50:04 i

..att berätta om den fina måndags eftermiddagen i åländska skärgården. En riktigt fin upplevelse. Det var vår hyresvärd som bjöd med oss ut på middag på Sottunga. På vägen ut passerade vi många fina platser tex. Föglö och öarna runt om. På hemvägen åkte vi via vårdö, bomarsund och Kastelholm. Vädret var fantastiskt och till och med lumparn låg plitt platt.

Senaste veckan

Publicerad 2016-07-22 07:19:22 i

Och då var semestern slut och dagarna har varit fulla med program den senaste veckan.  Som jag skrev tidigare så var vi över till Sverige förra helgen för att titta på en barnvagn men vi kom oss hem utan vagn och beslutsångest. Men vi tar nya tag under hösten,  det är ju ingen panik ännu får vi hoppas.  Vi hade iallafall en bra utflykt och så besökte vi Ikea i barkarby, alltid något.
I måndags var jag på rådgivningen och allt såg bra ut.Vi mätte blodtryck, hb, magens tillväxt och lyssnade på babyns hjärtljud. Blodtrycket håller sej lågt och lagom, hb ökar för vart besök utan att jag tar järn tabletter så det var ju lite lustigt. Babyns hjärtljud vad jämna och fina då vi äntligen hittat dem. Det verkar vara en liten vilding där innanför som har svårt att vara stilla.  I tisdags då var det dags för att börja jobba igen vilket gick helt okej trots värmen.  Lite ryggont uppdagades men efter en nattssömn kändes det lite bättre och onsdagens jobbdag gick bättre. Hoppas det bara berodde på den lata semestern och att det lugnar sej bara jag kommer igång för jag vill gärna kunna jobba ett tag till innan det är dags för ledigheten.
Igår tillbringade vi förmiddagen med familjen Helgas vid lemströms kanal.  Vi fick njuta av en härlig picknick medan vi tittade på båtarna som passerade.
På eftermiddagen var jag på info och gymnastik för gravida.  Fick många bra tips på övningar av en fysioterapeut, så lite träningsmotivation tog jag med mej hem. På kvällen blev vi bjudna på middag hos familjen Helgas så snacka om att bli bortskämd hela dagen lång <3
Idag är då dags för sommarens höjdpunkt på Åland.  Rock off slår upp portarna för att pågå fram till nästa helg.  Vi kommer att åka in till stan men går inte in på området i år. Känner inte för att gå in och trängas med magen och allt nojs. Roligt att bara gå ut i vimlet av folk och känna stämningen.
Nu är det dags för frukost.  Ha en bra dag!!

Laddar batterierna

Publicerad 2016-07-15 17:36:45 i

Här är de bara lugna sköna dagar nu när semestern är på slutrakan. Fyllde år i onsdags också, de firade vi hemma i lugnet med hemma gjord pizza och tårta till efterrätt. Vi har haft så fint väder och jag har trivdes så bra här hemma på terrassen.  Men idag kom regnet, Krister har varit med Anders till föglö och hjälpt honom med någe projekt och jag har legat hemma på soffan och slumrat till då och då med en bok i handen. Laddar batterierna nu riktigt ordentligt för att orka någon månad till före mammaledigheten börjar.  Ska bli så skönt med ett avbrott från jobb!
Imorgon ska vi åka till Sverige över dagen för att bland annat titta på barnvagnar, kanske blir det ett besök på Ikea också, vi får se.

sommaren hittills

Publicerad 2016-07-12 13:11:17 i

Tar en paus från barnvagnsdjungeln nu och skriver av mej lite här istället ;) suttit och sökt i flera timmar nu och känner att jag behöver en paus. Vi tänkte att vi skulle åka över till Sverige och köpa före semestern är slut men vi får se hur de går, de är ju ingen panik ännu.
Jo men sommaren är i full blom och vi har haft sällskap här på ön av Jennica sedan påsk vilket har varit riktigt trevligt.  Hon kom hit för att göra sin praktik och slutade med att hon fick fortsätta och sommar jobba på samma arbetsplats.  Inte fy skam alls, de är ju inte så lätt att hitta jobb för våra unga idag.
Medan jag legat på soffan hela våren har Krister fiskat lax så vi säkert ska klara oss ett tag framöver :) det har varit så roligt att se min annars så rastlösa man så lycklig över så lite som att få åka ut och fiska.
Vi har även hunnit va två korta svängar till Korsnäs. Första gången för att Casper blev konfirmerad och så tog vi med honom hit några veckor och den andra gången skjutsade vi hem honom igen samt passade på att gå på en f.d kollegas 50-års fest. När vi kom tillbaka till ön fick vi besök av min bror och familjen. Lilla Clara var ute på sin första resa så här passligt före sin 1-års dag. Det blev mycket mys och lite utflykter.

Hello! I'am back! :)

Publicerad 2016-07-11 16:55:06 i

Ja här på bloggen har det inte hänt mycket sedan i februari kan man lugnt säga. Men i vår verklighet har livet tagit ett stort kliv framåt.Vi ska nämligen bli föräldrar i slutet av november bara allt går bra.  Är idag, på dagen, halv vägs i graviditeten och börjar sakta men säkert känna mej som människa igen efter några månader av illamående och trötthet. Men vad gör det när man har så mycket fint att se framemot.  Det har nämligen inte varit en självklarhet för oss att kunna bli föräldrar men efter många års kamp mot barnlöshet så ser det äntligen ut att bli vår tur. Har nu i två veckors tid känt av det lilla livet i magen, känslan och lyckan är obeskrivlig.
Nu som bäst har jag semester, har haft tre veckor och har ännu en vecka framåt. Så en genomgång av sommaren hittills kommer förhoppningsvis inom kort ;)