vivalaharaldsby.blogg.se

Vi är ett par från Österbotten som på sommaren 2013 bestämde oss för att flytta till Åland i behov av miljöombyte.. ett litet äventyr. Tanken var att vi skulle stanna 1 år, men det ser ut att bli på obestämd tid. För att ni där hemma skall ha en aning om hur våran vardag ser ut här på kobben så kommer det att finnas inlägg och bilder som ni kan kika på.

Busunge i stora staden

Publicerad 2014-06-30 15:05:19 i Allmänt,

Efter 4 veckor med gäster i huset är det nu tomt och tyst. Men bara i några dagar, för på torsda kommer min barndomsvän Tessa och hennes familj.
I torsdags åkte vi då iväg till Stockholm. Båtresan gick bra, Julia fick en ville viking tatuering och lekte i bollhavet.

Hon charmade halva stan direkt vi anlände.

Och oräddare unge har jag aldrig skådat.. både på gott och ont. Vi gick först och shoppade lite, Julia fick en väska som jag lovat henne, fikade och sökte sedan upp hotellet. Vi lyckades komma över ett riktigt fint hotell på norrmalm, härligt och nytt område av staden för min del.

Vi vilade en stund och gick sen ut på stan igen för att äta middag. Julia fick bestämma vad så det blev sushi :)

Och är man på semester så får man faktiskt godis till efterätt också.

Efter att vi vandrat runt i kring kom tröttheten, och tålamodet sattes på prov för både mamma och moster. Så det slutade med ett jordgubbs inköp på hötorget och sväng in via systemet på vägen till hotellet. Ett klokt beslut.

Ungen badade och blev matad med jordgubbar innan de var dags för sängen.

Nog är dom söta när dom sover.
Nästa dag tog vi sovmorgon och fick sedan njuta av hotell frukost eller snarare brunch. Mycket bra hotell!
Vi checkade ut och tog tunnelbanan, på Julias önskan, till city terminalen. Vi låste in väskorna där och fortsatte med spårvagnen till djurgården.

Hon fick välja mellan att se djuren på skansen eller åka karusell på gröna lund så det blev en dag på grönan till mosters förtjusning :)

Vi var där hela eftermiddagen tills det var dags för att söka oss till bussen som skulle ta oss till båten. På bussen somnade vi alla 3 en stund och när vi var framme var minstingen helt slut. Efter blod, svett och tårar fick vi gå ombord på båten. Och där svängde det från att allt var jordens undergång till soliga dagar av ett kärt återseende med Ville viking.

Ja det blev dans, sång och bingo på båten.

Väl hemma var vi alla glada och nöjda. Det var en händelserik resa med både skratt och tårar ;)
Ännu på lördagen var vi alla trötta. Solen sken och Krister fixade med tält till Julia och Morris.

och när solen skiner ska man sola ;)

Vi åkte in till Mariehamn och handlade lite, åt middag på Dinos och när vi kom hem började det blåsa och det blev mulet. Och vad gör man då? jo då tältar man innomhus :)

Igår var det då dags för dem att börja färden hem. Tiden går fort när man har roligt. Packat och klart.

Men semestern var inte slut här ännu för tösen, dom skulle mellan landa i mumindalen ännu på vägen hem. Vilken semester alltså!
Och jag har ännu 1 ledig dag före jobbet kallar igen. Har bara vilat och tagit det lugnt sedan dom åkte, laddar batterierna före nästa besökare :)

Mini semester

Publicerad 2014-06-25 21:04:13 i Allmänt,

Jippiii! nu har jag ledigt en vecka! skönt ska det bli och nu när vi har lilla Julia på besök så är det extra roligt. Vi har bokat båt och en hotell natt i Stockholm så tidigt imorgon åker vi, Julia syster och jag, iväg på resa, som Julia säger.

Vädret har inte varit det bästa hittills så vi har haft myskvällar framför tv:n. Nu väntas bättre prognos.

Bästa midsommarn

Publicerad 2014-06-23 20:21:01 i Allmänt,

Och då har vi firat midsommar i goda glada vänners sällskap. Mia och Hans anlände på onsdags kvällen och de övriga kom natten till fredagen. Förutom att vi ätit och druckit gott har vi också hunnit med stadssyn, och besök på Stallhagen, Havsvidden, Orrdalsklint och ätit Ålands godaste glass vid strandnäs hotell.

Jag jobbade på midsommarafton men fick sedan komma hem till huset fullt med kärlek! Hultaborna, svärföräldrarna och överiga gäster,Så roligt att dom alla ville fira här med oss.

I söndags minskade antalet gäster radikalt. Bara syster Lene och Julia lämnade kvar för en veckas semester och idag åkte Casper och svärföräldrarna hem.. Nu blir det tomt, men Julia håller nog upp tempot ett tag till.

Tusen tack för en trevlig helg alla ni som var med! <3

Nu är den klar..

Publicerad 2014-06-18 11:07:21 i Allmänt,

..min alldeles första midsommarkrona.

Blev riktigt nöjd faktist. Ett stort TACK till Agneta som hjälpt mej och framförallt haft tålamod ;)
Nu blir det att reda upp kojan före brorsan + fru och syrran med familj kommer. Och så väntar vi hit 2 MC knuttar som kör Sverige runt för tillfället :) ojoj vad roligt det ska bli! Ni är såå välkomna!
Har haft sovmorgon och svårt att komma igång idag men då kom Underbara Nette och Anne på snabbvisit så då fick jag energi att börja rusta och feja :) <3 Det är bara att sätta igång nu då.

Jun. 17, 2014

Publicerad 2014-06-17 18:59:00 i Allmänt,

Jag måste ju förtydliga mej lite från tidigare inlägget.. kontraktet är skrivet men hur länge vi stannar här är inte helt bestämt men så länge vi trivs så här bra och ekonomin tillåter och inget annat tillstöter så stannar vi mer än gärna.
Nu, efter en lång arbetsdag, ska jag iväg till Hulta och göra min midsommarkrona färdig. Hoppas på bättre väder till midsommar.

En dag i Väsby

Publicerad 2014-06-16 22:52:54 i Allmänt,

Det blev som jag befarade, en skumpig tur över till Sverige i lördags. Återigen, vad skulle man göra utan åksjuketuggummi. Vi tog riktning mot Upplands Väsby där svärmor har 2 bröder. Vi fikade hos en av dem och den andra brodern var inte hemma. Sedan gick vi i ett köpcentrum i väsby före vi åkte vidare till Norrtälje.

Några fina tårtor vid ett konditori i väsby centrum.

Soligt men blåsigt i Kapellskär.

Sarah och hennes nya vän ägde på dansgolvet ombord på Rosella.
På söndagen var vi bara lata. Solade mest hela dagen och Stallhagen stod för middagen. Mycket god mat! rekommenderas varmt!

På kvällen flyttade svärmor och svärfar ut till Hulta för en vecka, Casper åkte med dem eftersom vi ändå jobbar nu i dagarna. Så nu är det tomt i huset några dagar före nästa gäng kommer till midsommar. På kvällen blev jag plötsligt snurrig och illamående. Helt klart solsting. Så med det vill jag säga, kom ihåg att dricka mycket nu i värmen!
Och nu är det officiellt, idag skrev jag på ett arbetskontrakt på jobbet, 100% vikariat fram till den sista Augusti 2015 och förra veckan sände jag in avskedsansökan till Korsnäs. Vemodigt och samtidigt en lättnad. Känns lite konstigt att säga upp en fast tjänst i dagens läge samtigt som jag vet innerst inne att det var rätt beslut.. Nu börjar ett nytt kapitel...på riktigt.

Jun. 13, 2014

Publicerad 2014-06-13 21:41:50 i Allmänt,

Mina lediga dagar gick fort men vi hann springa på stan och dessutom besöka Björklunds krog i sjökvarteret

Där fick vi goda plåtbröd som de kallades, pizza alltså.

Till och med Morris ville vara med och titta vad Krister hade med sej hem från jakten.. men han ville inte smaka, inget bra betyg alltså.

Nedan några bilder från jobbet. Även jobbdagarna for iväg. Har fått grisar att gå och hälsa på nu också.

I morgon ska vi över till Sverige. Det stormar som bäst så jag hoppas att det lugnar sej. Tacka vet ja calma åksjuketuggummi åter igen.

Jun. 10, 2014

Publicerad 2014-06-10 07:32:14 i Allmänt,

Igår, 9 juni, firade vi Ålands självstyrelsdag här på kobban. Jag firade i jobbets tecken. Landskaps och kommunanställda har helgdag då medan privata firmor kör på som vanligt. Det var sångprogram och god mat hela dagen.

Bland annat Ålands pannkaka med sviskonkräm och snömos.
Våra gäster sprang på stan igår och solat magan där emellan.
Krister har varit på säljakt över helgen så ni som kommer hit över midsommar vet vad det står på menyn.. nej usch då, jag ska inte skrämma bort er nu. Jag lovar att ni ska få något annat. ;)
Nu ska jag njuta av 2 lediga dagar. Ser ut att bli fortsatt fint väder. Ligger i sängen och väntar på att övriga i huset ska vakna. Vill ju int väcka dom på sin semester. Ha en fin dag!

Snabb genomgång av de senaste dagarna

Publicerad 2014-06-08 23:47:35 i Allmänt,

Nå nu har vi fått mera besök av svärmor och svärfar så nu har jag inte så mycke tid för att skriva.. men här kommer de senaste dagarna i bilder.

Sköna sommarlovs dagar med Casper.

Morris som jagat små ekorr ungar i flera timmar :(

Hulta hamnen.
Och de här bilderna nedan säger väl allt om vår dag ute till sjöss..

Vi grillade, kastade mackor och bara solade och kopplade av ute på en holme.

På kvällarna har vi pysslat med min midsommarkrona.

Blixtar och dunder!

Publicerad 2014-06-05 20:52:47 i Allmänt,

Jo! jag glömde ju berätta om oskvädret som for över här inatt... Dom brukar ju säga att det är som värst när det kommer från havet.. Jag vaknade kl.3 inatt av en jäkla smäll. Och vilket ösregn blandat med hagel. Jag har stor respect för detta oväder men samtidigt är det lite mysigt. Satt uppe och tittade på blixtarna tills det lugnade sej...

Jun. 05, 2014

Publicerad 2014-06-05 20:33:14 i Allmänt,

Och då var de 2 arbetsdagarna redan förbi och 2 lediga dagar att vänta. Skönt att komma hem efter 12 h på jobb och ändå inte vara helt slut. Jag och Morris sitter som bäst på terassen och njuter av värmen och utsikten medan pojkarna är på vift, Krister är på brandövning och Casper i Hulta hos kusinerna medans. Här kommer några bilder från vår terass på jobbet.

Igår kväll efter jobbet åkte jag ut till Hulta, Casper hade varit där eftersom vi jobbade. Så igår hade vi första lektionen i tillverkningen av midsommarkronor så nu är vi åtminstone på gång.
Och det där med att koka rabarbersaft steg åt huvudet, som man brukar säga, så nu har jag länsat Agnetas skörd. Det blev så himla gott! det blir att be svärmor ta med sej sin skörd från Österbotten på söndag när dom kommer ;) ser så fram emot att dom kommer hit!
Imorgon har dom skolavslutningar här på Åland. Här har man avslutningen enbart i kyrkan, lite annorlunda mot på fastlandet. Det blir tidig väckning för Casper som redan vant sej med sovmornar för han ville åka och se när kusinen Robin får sommarlov.
Kl. 8.30 ska vi alltså infinna oss vid Sunds kyrka imorgon.
Vädret ser ut att fortsätta vara fint och varmt så på lördag blir det en dag till sjöss. Hultaborna har inhandlat en ny båt som vi nödvändigt måste få prov åka. Har faktist sparat några rabarber stjälkar till en paj som vi kan mumsa på till fikat på nån ö. Härligt med lediga sommardagar! Var idag och prickade in min semester... 2 veckor i september... sparade några dagar till vintern. men kanske jag får njuta av sommar även i september :)
Här några bilder på fina blommor. Tror tyvärr att det mesta kommer att va utblommat till midsommar i den här takten.

sommarlov! för vissa iallafall

Publicerad 2014-06-03 18:12:25 i Allmänt,

I söndags kom Casper hit till ön och igår var det första riktiga sommarlovs dagen. Nästan så det kändes som om man själv också var lång ledig men redan imorgon kallar jobbet.

Igår var det strålande sommar väder, vi var ute och spelade badminton i timmar och tog sedan en tur med cyckeln till Västervik stranden.

Vi grillade kyckling till middag och åt i solen. På kvällen åkte vi ut till Hulta och hälsade på kusinerna. Agnetas fina rododendron har börjat blomma.

Idag var det sämre väder, mulet men varmt. Jag fick ta massor med rabarber av Agneta igår som jag idag lagade saft av, jätte gott!
Sedan åkte vi in till stan och köpte bland annat en fotboll och sushi, för det var något han aldrig smakat.

"Det smakade sådär" var hans kommentar, vilken tur att vi hade wienerschnitzel till huvudrätt.
Nu hoppas vi på bättre väder bara.

Ängla pelargonen jag har ute på bordet.