vivalaharaldsby.blogg.se

Vi är ett par från Österbotten som på sommaren 2013 bestämde oss för att flytta till Åland i behov av miljöombyte.. ett litet äventyr. Tanken var att vi skulle stanna 1 år, men det ser ut att bli på obestämd tid. För att ni där hemma skall ha en aning om hur våran vardag ser ut här på kobben så kommer det att finnas inlägg och bilder som ni kan kika på.

fortsättning följer..

Publicerad 2015-08-19 12:24:21 i

Okej, det blev en liten lucka här nu då iallafall. Det blev en liten impuls resa mellan jobb dagarn men vi återkommer till det. Nu tillbaka till semestern.
När vi kom hem från Paris fick vi umgås någon dag med svärföräldrarna som varit kattvakter hos oss medan vi var borta. Och samma dag som dom åkte hem så kom min syster, mamma, Julia och vännen Emma. Det råkade också vara rockoff veckan så det blev en fartfylld vistelse för dom.

Sedan var det då dags att åka hem till Korsnäs. Krister hade åkt några dagar i förväg för att vara med på Mathias svensexa så jag åkte med Julia och co.
Hemma i korsnäs gick tiden i raser fart. Men vi hann rusta i trädgården, träffa vänner, möllekväll, bröllop och tråkigt nog,begravning. De var Kristers farmor som somnat in, vila i frid.
Vi var också och träffade familjens nykomling Clara
Vi kom hem till ön igen en dag före jobbstarten. Kändes tungt i början men efter några timmar gick det över och nu har jag jobbat in så pass mycket att jag har massor med ledigt 2 veckor framöver.
Sommar vädret kom ju till sist så vi har verkligen njutit både på jobbet och här hemma.
Krister har varit och fiskat och äntligen fick jag en flundra!  Som jag har väntat.
Förra onsdagen på kvällen åkte vi till ÅSS, restaurang, med Christian och Tove och fick då erbjudandet att komma med till Gotland på kryssning redan på fredag kväll. Grejen var de att jag var ledig bara lördagen men vi skulle komma hem så pass tidigt på söndag morgon att jag skulle kunna jobba iallafall.  Vi sov på saken och bokade kryssningen på torsdag morgon. Och vi har haft så j###kla roligt! Träffat nya vänner och njutit av sommarvärmen. Fredag kväll åkte vi ut från Mariehamn och var framme i Visby lördag morgon. Vi hyrde bil och körde längs kusten upp till fårösund. Vi stannade till på krusmyntagården, lummelundagråttan och blå lagunen. I fårösund åt vi en god lunch och fortsatte sedan tillbaka till Visby för att strosa på gatorna där.

Halå där!

Publicerad 2015-08-11 18:52:07 i

Hoppas ni haft det bra! För det har jag :) vi har haft mycket på agendan under semestern så det blev inte direkt mycket vila men det hinner man väl med i vinter. Igår började vi jobba igen och idag har jag varit på föreläsning om bemötande och positivt tänkande. Föreläsaren var från skåne och var mer eller mindre komiker och bjöd på en bra dag med mycket skratt. Bättre start efter semestern kunde man inte få.Så nu känner jag mej energisk nog att börja bena av höjdpunkterna på semestern i ord och bild.
Vi börjar med Paris, som jag nu av egen erfarenhet kan intyga om att det faktiskt är en av världens romantiska städer. Så vackert, rent och välbehållet. Vi besökte bland annat Louvren och Mona Lisa, sacre coeur,Trocadero, champs elysees, triumfbogen, latin kvarteret, notre dame, Moulin rouge och Eifeltornet. Min födelsedag till ära fick jag äta middag på en restaurang båt på seine floden. Vi fick bo hos min svågers bror och fick då mycket tips,guidning och sällskap på stan.  Franska nationaldagen fick vi också uppleva med picknick i parken och fyrverkerier i 45 min, mäktigt!