vivalaharaldsby.blogg.se

Vi är ett par från Österbotten som på sommaren 2013 bestämde oss för att flytta till Åland i behov av miljöombyte.. ett litet äventyr. Tanken var att vi skulle stanna 1 år, men det ser ut att bli på obestämd tid. För att ni där hemma skall ha en aning om hur våran vardag ser ut här på kobben så kommer det att finnas inlägg och bilder som ni kan kika på.

Resan till Kroatien,Dag 1

Publicerad 2014-09-20 20:19:12 i Allmänt,

Ja då var vi åter hemma och välbehållna med många fina minnen och erfarenheter i bagaget. (Jag kommer att dela upp inläggen för var dag, vill inte riskera att texten försvinner som den brukar göra vid längre inlägg)
Vi har haft en riktigt lyckad backpacking resa trots att det började med att planet från tyskland, där vi mellan landade, var försenat. Men till Split kom vi vid midnatt och hittade tak över huvudet för natten vilket var nödvändigt för ute regnade det som om himlen var öppen. Det regnade och åskade hela natten. Det var mulet ännu på morgonen och såg ut att bli ostadigt resten av dagen.

Lägenheten vi bodde i över natten låg nära flygplatsen, därifrån var det ca.30 km in till Split och ca.4 km i motsatt riktning till staden Trogir. Mörka moln vilade över Split men en och annan ljusglimt över Trogir så vi tog våra ryggsäckar och gick i riktning på solen.

Det fanns odlingar av oliver, granatäpple, kivi och vindruvor överallt längs vägen.

När vi kom till Trogir började solen att skina.

Trogir var en mysig liten stad. Vi fikade och åt glass och vandrade på de trånga gatorna mellan husen i stadskärnan som Unesco utsett till världsarv.

Efter flera timmars turistande och vandrade kom regnet igen. Då hoppade vi på bussen som tog oss till Split. Vi började med att söka efter boende och det var inget problem att hitta så länge man inte förväntade sej ett lyxhotell. Vi knackade på hos en kvinna som hade en skylt där det stod "apartment". Hon hade fullt men hjälpte oss gladeligen att ringa och höra sej för hos hennes syster. Hon följde oss hem till systern som dessvärre också hade fullt men bjöd in oss i deras hem medan dom ringde och försökte hitta något ledigt boende. Dom bjöd på dricka och var mycket trevliga. Dom kunde inte engelska så vi försökte kommunicera så gott det gick. Mitt i allt kom en man som följde oss till en lägenhet som vi skulle få ha för oss själva. Vi hann bara in i lägenheten innan regnet började ösa ner igen.

Det var som en flod ute på gatan. Vi hade tänkt gå ut på restaurang men fick ta pizzerian som låg lite längre ner på gatan istället. Vi kunde inte tyda deras meny p.g.a.språket men vi bara valde 2 och hoppades på något ätbart, och det var det :)

Den äldre generationen och dom som inte jobbade inom turismen hade svårt med engelskan men försökte så gott det gick med kroppsspråk.Mycket gästvänliga och rara människor kom vi i kontakt med.