vivalaharaldsby.blogg.se

Vi är ett par från Österbotten som på sommaren 2013 bestämde oss för att flytta till Åland i behov av miljöombyte.. ett litet äventyr. Tanken var att vi skulle stanna 1 år, men det ser ut att bli på obestämd tid. För att ni där hemma skall ha en aning om hur våran vardag ser ut här på kobben så kommer det att finnas inlägg och bilder som ni kan kika på.

Skördetider

Publicerad 2014-07-31 22:53:13 i Allmänt,

Nå nu får det vara hur varmt som helst för nu är jag ledig i 3 dagar.. skönt! Dock började ledigheten inte på bästa vis. Igår kväll när vi gick och la oss skulle jag svänga på mej i sängen och på en gång skar det till i halsen och bak i huvudet. Jag kunde inte svälja och hakan drogs ner mot vänster axel och en smärta som är obeskrivlig. Smärtan strålade ner i nacken,örat och ner på vänster sidan av halsen. Jag blev skraj och försökte få det att sluta värka men det var omöjligt. På något vis kunde ja svälja ner en Alvedon brus lösning. Efter en halv timme stod jag inte ut med smärtan längre så vi åkte in till akuten. Där konstaterade läkarn att det var en muskel sträckning. Jag började själv att massera och efter en stund släppte det, troligen tack vare värkmedicinen. Gissa om jag kände mej dum! Men jag har aldrig varit med om något liknande, trodde nästan det var en stroke. Usch! Nå men nu fick vi prova på sjukvården här mitt i natten då och kan konstatera att det gick snabbt och smidigt. Det tog 50 min från att vi åkte hemifrån tills vi var hemma igen. Jaa allt möjligt. Idag kan vi skratta åt det men igår var det nog blod,svett och tårar kan jag tala om.
Idag har Krister också varit ledig. När vi satt och drack morgon kaffe kom hyresvärden och sa att vi fick ta vara på körsbären på trädet vi har på tomten om vi ville, så vi satt i gång med det då.








Det blev 7 liter som vi ska göra vin på. Får se då om det blir till någe.
Morris har haft så jobbigt nu i värmen också p.g.a. hans långa, tjocka päls. Tänkte först åka med honom någon stans för att klippa honom men så fick jag låna en borste/urtunnings grej av en arbetskompis.



Den funkade riktigt bra och motverkar dessutom att han får tovor i pälsen.
Efter att vi ätit på eftermiddagen åkte vi in till stan och åt glass. Det var mycket folk i farten. Vi gick till djuraffären och köpte en egen "urtunnings grej " till Morris och sen via torget där dom hade loppis.
Ikväll har vi suttit ute och njutit av solnedgången.



Det börjar bli riktigt mörkt på kvällarna nu, tänk att Juli redan är förbi.. Men det sägs att värmen ska hålla i sej till oktober.. vi får väl se.

Kommentarer

Postat av: Mia

Publicerad 2014-08-01 13:18:58

Nej men usch då, för det du råkade ut för! Tur att det inte var nåt allvarligare! Sköt om er hälsar hon som jobbar och renoverar! Pust!

Svar: Ja, de är väl bonusar som kommer med åren antar jag ;) ja å ni är hemma å remontar, så har vi de på klart ;) man ska ju kunna tro att ni vart ti Tallin :D
vivalaharaldsby.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela